reklama

Výsluch na polícii

Niekoľkokrát za rok chodím vypovedať na políciu k rôznym svojim článkom. Buď na nás niekto podá trestné oznámenie pre ohováranie, alebo pre únik utajovanej skutočnosti. Stretnutia s vyšetrovateľmi sú väčšinou úplne rovnaké. Poviem, že som autorkou článku a že zdroje, z ktorých som čerpala nebudem bližšie špecifikovať. Dnes som bola svedčiť v kauze Slovnaft. Vo veci je začaté trestné stíhanie pre únik daňového tajomstva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Vždy, keď mi príde do redakcie doporučená obálka, väčšinou prevrátim oči. Buď ide o predvolanie na súd, alebo na políciu. Civilné žaloby na súde sú oveľa nepríjemnejšie, pretože ide o peniaze. Žiadne trestné oznámenie na polícii zatiaľ nebolo úspešné, hoci ho podala aj Slovenská informačná služba pre únik utajovanej skutočnosti (hľa, aký dôkaz slobody tlače!). Išlo vtedy o kauzu "skupinka" a citát zo správy SIS. Našej tajnej službe vadilo, že niekto zverejnil z ich super utajovanej správy najtajnejšieu vetu, že Miloš Žiak je Žid a jeho žena Marina Židovka... Niekoľko minút som sa hádala s vyšetrovateľom, že to, že Žiak je Žid všetci vedia, takže to nemôže byť utajovaná skutočnosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Dnes som bola znovu na výsluchu. Advokát Roman Kvasnica podal v mene spoločnosti Slovnaft trestné oznámenie pre únik daňového tajomstva. Podozriví sú podľa Slovnaftu tí zamestnanci daňového alebo colného úradu, ktorí SME vyzradili, že Slovnaftu hrozí kvôli neskladaniu zábezpeky pokuta až do výšky 10 miliárd korún. Poslanci pritom prijali zákon, vďaka ktorému, ak bude, tak nižšia.

Predvolanie bolo ráno na deviatu hodinu. Policajti mi väčšinou dopredu telefonujú a chcú sa dohodnúť na čase, ktorý vyhovuje obidvom stranám. Sadnem si na stoličku a čakám, kým vyšetrovateľ (v skrátenom konaní) vytiahne článok, ktorého sa vec týka. Dá mi prečítať poučenie, ktoré už poznám skoro naspamäť a spýta sa ma, či budem vypovedať. Budem. Chcel, aby som sa vyjadrila k tomu, odkiaľ sme mali informáciu, že pokuta, ktorá Slovnaftu hrozí je desať miliárd korún. Hovorím všeobecnú vetu o tom, že som informácie získavala z viacerých zdrojov a keďže som novinárka, nebudem ich bližšie špecifikovať. Policajt to zapíše (na počítači), pre istotu sa opýta, či ani nepoviem z akej inštitúcie, odpoviem, ža ani, tak to vytlačí a dá mi výpoveď prečítať a podpísať. Aj jemu aj mne je jasné, že je to zbytočná strata času. Navyše informáciu o výške pokuty považujem za informáciu vo verejnom záujme, keďže hlasovanie poslancov ju mohlo výrazne znížiť, a teda je na mieste skúmať, či nie sú pri svojom hlasovaní Slovnaftom ovplyvnení. Vyšetrovateľ ešte musí vypočuť zamestnancov úradu, ktorí kontrolu vykonávali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nikomu neberiem právo brániť sa týmto spôsobom, niekedy je to však absurdné. Tesne pred smrťou Jána Langoša som napríklad bola svedčiť vo veci trestného oznámenia, ktoré podal Jozef Šesták z Ministerstva zahraničných vecí. Nepáčilo sa mu, odkiaľ máme informácie o jeho eštebáckej minulosti. Vyšetrovateľ sa navyše tváril, akoby celé oznámenie bral veľmi vážne. Tvrdil, že vypočuje Langoša a možno nariadi aj konfrontáciu. Tej trápnosti sa Langoš nedožil. Šesták sa s ÚPN stále súdi.

Monika Žemlová

Monika Žemlová

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Novinárka, ktorá pracuje v SME. Zoznam autorových rubrík:  PolitikaPolicajtiMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu